V roce 2021 si připomínáme výročí 120. let od založení veřejné dopravy na Mostecku.
Připravili jsme pro vás kvíz, jehož správné odpovědi na konci slosujeme a výherci budou odměněni
zajímavými cenami. Každý měsíc bude zveřejněna jedna otázka - otázka bude zveřejněna začátkem
měsíce (nejpozději 5. den v měsíci). Odpovědi na danou otázku můžete posílat vždy
do konce kalendářního měsíce. Otázek bude celkem 8. Soutěž bude probíhat do konce srpna 2021, vyhodnocení proběhne v září 2021
na den otevřených dveří. Připomeňte si s námi toto významné výročí, začínáme v lednu 2021!
Pravidla kvízu
- Od ledna do srpna 2021 bude na webových stránkách, facebooku a instagramu zveřejněna kvízová otázka týkající dopravního podniku a historie MHD na Mostecku.
- Otázka bude zveřejněna začátkem měsíce (do 5.dne v měsíci), odpovědi budou akceptovány do posledního dne v měsíci.
- Odpovědi budou akceptovány na emailu - rauserova@dpmost.cz - odpovědi na facebooku a instagramu nebudou součástí slosování. Zároveň vás zdvořile žádáme, aby jste odpovědi na otázky na sociálních sítích nezveřejňovali.
- Z jedné emailové adresy bude akceptována pouze jedna správná odpověď, která musí obsahovat jméno a kontaktní údaje soutěžícího.
- Slosování všech správných odpovědí proběhne v Den otevřených dveří 11.09.2021! Pokud se výherci tohoto vyhlášení nezúčastní, budou k předání výhry vyzváni emailem.
- Součástí odpovědi uvede účastník soutěže své jméno, kontakt (email, telefon).
- Odesláním odpovědi souhlasí odesílatel se zpracováním poskytnutých osobních údajů.
- Na výhru ani účast v soutěži není právní nárok.
- Vyhlašovatel má ve věcech sporů vždy poslední nezvratné slovo, vyhlašovatel si vyhrazuje právo upravit pravidla s ohledem na zachování spravedlnosti a regulérnosti soutěžení.
- Soutěž může být kdykoli bez udání důvodu zrušena.
- Není možná výměna daru (za jiný dar, za jiné předměty nebo služby), za dary není možné požadovat finanční náhradu.
- Na veškeré stížnosti od soutěžících nebude brán zřetel.
-
V lednu bylo v termínu a se všemi náležitostmi zasláno celkem 44 správných odpovědí.
Rozhodli jsme se, že každý měsíc vylosujeme jednoho účastníka, kterému zašleme drobné dárkové předměty. Vylosovaným gratulujeme.
-
V únoru bylo v termínu a se všemi náležitostmi doručeno celkem 39 správných odpovědí.
Z těch jsme vylosovali výherkyni drobného dárku, gratulujeme. Vaše správné odpovědi zůstávají ve slosování!
-
V březnu dorazilo celkem 32 správných odpovědí, z nich opět losujeme výherce upomínkových předmětů.
Otázky:
1. Kdy byl slavnostně zahájen provoz na úzkorozchodné trati z Mostu do Litvínova?
Hnědouhelné dolování na Mostecku se začalo koncem 19. století prudce rozvíjet a nedotčená
zemědělská krajina se pomalu měnila na průmyslovou oblast. Nálezy uhlí přitahovaly
podnikatele a s nimi také ty, kteří v nově otvíraných dolech hledali práci. Brzy se ukázalo,
že je nutné řešit absenci dopravní infrastruktury v tak hustě osídlené a zastavěné aglomeraci,
jaká se v té době vytvořila mezi Mostem a Litvínovem. Již v roce 1893 se začalo vážně
uvažovat o spojení obou měst silniční parní tramvají. Mostecký starosta Carl von Pohnert
předložil v roce 1896 městské radě předběžnou finanční rozvahu, byl zmocněn k zahájení
přípravných prací a k žádosti o koncesi. Již v roce 1897 byl vídeňskou firmou Leo Arnoldi
zpracován projekt, na svou dobu poměrně velkorysý, nazvaný Mostecká okružní dráha (Brüxer Ringbahn).
Správná odpověď: 7.8.1901
2. V jakých letech byla provozována trolejbusová doprava na Mostecku? (stačí uvést roky)
Za druhé světové války byl Němci vypracován projekt na výstavbu trolejbusové trati z Litvínova
do Záluží a začalo se s jeho výstavbou. Po válce rozestavěnou trať převzal dopravní podnik.
Německý projekt byl doplněn o úsek trati přes Souš do Mostu, později došlo k prodloužení
trati od Koldomu do Loučné.
Správná odpověď: 1946 - 1959
3. Ve kterém roce byl uveden do provozu první úsek trati o rozchodu 1.435 mm?
Druhá světová válka poničila mj. i trať na trase mezi Mostem a Litvínovem. V rámci modernizace trati
bylo rozhodnuto o výstavbě moderní normálněrozchodné
rychlodrážní trati o rozchodu 1.435 mm.
V souvislosti s tím musely být vyřazeny staré tramvajové vozy dřevěné konstrukce s lyrovými
sběrači, které byly nahrazeny novými tramvajemi typu Tatra T1, Tatra T2 a později Tatra T3.
Správná odpověď: 1957 (01.04.1957)
4. Které typy tramvajových vozidel v současné době dopravní podnik provozuje na svých pravidelných linkách?
Dopravní podnik nabízí v rámci své činnosti široké portfolio služeb. Hlavní činností je zajištění veřejné
dopravy na autobusových a tramvajových linkách. Dále provozujeme zájezdovou a zdravotnickou dopravu, nabízíme
zápůjčku pracovních vozidel, provádíme širokou škálu servisních služeb např. karosářské práce, pneuservis,
servis klimatizací, provoz myčky apod.
Správná odpověď: T3, ŠKODA – INEKON (ASTRA), VARIO, EVO
5. Uveďte celkový počet autobusových a tramvajových linek (v Mostě i v Litvínově celkem, včetně školních linek), které jsou od 1.1.2021 provozovány spol. DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova a.s. tzn.
- počet tramvajových linek
- počet autobusových linek
Síť linek se v průběhu let postupně měnila. První úsek tramvajové trati z Mostu do Janova se do současnosti
výrazně změnil. Např. v roce 1961 byla rychlodráha prodloužena do Velebudic. V 70. letech se tramvajová síť,
stejně jako celé město Most, musela přestěhovat. Přemístění města bylo dokončeno do roku 1978, trať byla přemístěna
do koridoru na úpatí Hněvína a úsek přes starý Most byl opuštěn. Téhož roku byla rovněž postavena trať
k novému mosteckému nádraží. Zatím poslední rozšíření tramvajové trati proběhlo roku 1981 jako krátké prodloužení
na novou smyčku ve Velebudicích.
Správná odpověď:
- 5 tramvajových
- 24 autobusových
6. Jaká je výše základního jednopásmového jízdného (45 minut) pro kategorii cestujících
ve věku 18-65 let, bez nároku na zlevněné jízdné, které zakoupíte v hotovosti
u řidiče nebo v jízdenkových automatech ve vybraných vozidlech (kolik Kč)?
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s. uplatňuje pro městskou hromadnou dopravu
třípásmový tarif. Hranice pásem tvoří zastávky: v autobusovém provozu - Souš, Matylda (linka číslo 12);
Horní Jiřetín, pekařství (linka číslo 28); v tramvajovém provozu - Most, Souš (linky číslo 1, 3, 4, 40);
Litvínov, Báňské stavby (linky číslo 1, 3, 4, 40). Dopravní podnik používá základní a zlevněné
jednotlivé jízdné placené hotově nebo čipovou kartou z elektronické peněženky s využitím na jedno,
dvě nebo tři pásma. Zároveň je možné využívat i základní či zlevněné časové jízdné, a to pouze
na čipové kartě pro jedno, dvě nebo tři pásma s možností volby doby platnosti na 7, 30, 90, 365 dnů.
Časové jízdné je údaj uložený na čipové kartě, na kartu je uložena informace o časové a pásmové platnosti
zaplaceného jízdného. Cestující částku za časové jízdné nebo dobití elektronické peněženky uhradí v předprodejních
a informačních kancelářích.
Správná odpověď: 17,- Kč
7. Jaký historický autobus roku výroby 1971 vlastní dopravní podnik a nabízí ho ke komerčním jízdám?
Sílící konkurence soukromé autobusové dopravy a volání obcí po dávno požadovaných spojích donutila Mosteckou pouliční
dráhu a elektrizační společnost hledat řešení v zavedení vlastní autobusové dopravy. V roce 1930 si malodrážní
společnost opatřila 5 autobusů Praga. Další linky nahrazovaly nerealizované tratě elektrické dráhy.
Tato síť se udržela až do roku 1939. Po vypuknutí války existovaly již jen dálkové spoje, městské byly bez náhrady
zrušeny s výjimkou linky později označené jako A, která již od roku 1939 zajišťovala spojení z nově budovaného
sídliště hydrogenačního závodu v Litvínově VI do Litvínova-náměstí ke stanici elektrické dráhy.
Na počátku druhé světové války byly autobusy přestavěny na pohon generátorovým plynem.
V roce 1947 měly dopravní spoje celkem 108 km. První prototyp autobusu poháněného plynem byl zprovozněn v roce 1991,
plnící stanice v Litvínově byla zprovozněna v roce 1993.
Správná odpověď: Škoda 706 RTO MZ
8. Kolik předprodejních a informačních kanceláří provozuje dopravní podnik v Mostě a kolik v Litvínově?
V roce 1995 došlo k významnému historickému předělu - 1. ledna byla Fondem národního majetku České republiky v rámci
procesu privatizace založena akciová společnost DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, jako nástupce státního podniku. V souladu
s vývojem regionu se stal DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s., jedním z největších dopravců v severních Čechách.
Hustá síť jeho linek, rozvíjející se od páteře elektrické rychlodráhy, pokrývá plně přepravní potřeby prakticky celého okresu.
Správná odpověď:
Most - 2 předprodejní místa
Litvínov - 3 předprodejní místa