- DOPRAVA
- PŘEPRAVA CESTUJÍCÍCH
- SLUŽBY
- INFORMACE
- VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
- PROJEKTY
- O NÁS
Hnědouhelné dolování na Mostecku se začalo koncem 19. století prudce rozvíjet a nedotčená zemědělská krajina se pomalu pozměňovala na pulsující průmyslovou oblast. Nálezy uhlí přitahovaly nejen podnikatele, ale především ty, kteří v nově otvíraných dolech hledali práci. Brzy se ukázalo že, absence dopravní infrastruktury v tak hustě osídlené a zastavěné aglomeraci, jaká se v té době vytvořila mezi Mostem a Litvínovem, volala po řešení. Již v roce 1893 se začalo vážně uvažovat o spojení obou měst silniční parní tramvají. Mostecký starosta Carl von Pohnert předložil v roce 1896 městské radě předběžnou finanční rozvahu a byl zmocněn k zahájení přípravných prací a k žádosti o koncesi. Již v roce 1897 byl vídeňskou firmou Leo Arnoldi zpracován projekt, na svou dobu poměrně velkorysý, nazvaný Mostecká okružní dráha (Brüxer Ringbahn).
Zahájení provozu
Dne 7. srpna 1901 dopoledne stály na konečné stanici u nádraží čtyři slavnostně ozdobené vozy, připravené k odjezdu. Odpoledne byl již zahájen normální provoz s cestujícími a malodráha tak vstoupila do každodenního života obyvatel okresu. První rok provozu potvrdil předpokládaný význam dráhy.
Založení společnosti Brüxer Strassenbahn - und Elektricitäts - Gesellschaft
Protože provoz obstarávala na základě smlouvy s městem dosud Rakouská společnost Union, nebylo již možné odkládat založení ohlášené akciové společnosti. Obě smluvní strany předložily v roce 1902 ke schválení statut společnosti rakouskému ministerstvu vnitra, které jej 9. července potvrdilo a definitivní verzi 30. září téhož roku schválilo. Od roku 1903 se začal mezi Mostem a Janovem kromě osob přepravovat i náklad rozmanitého druhu (uhlí, štěrk, ale i pivo). Největšího rozmachu dosáhla tato přeprava v letech 1917 – 1955.
Zřízení autobusové dopravy
Sílící konkurence soukromé autobusové dopravy a volání obcí po dávno požadovaných spojích donutila Mosteckou pouliční dráhu a elektrizační společnost hledat řešení v zavedení vlastní autobusové dopravy. V roce 1930 si malodrážní společnost opatřila 5 autobusů Praga. Další linky nahrazovaly nerealizované tratě elektrické dráhy. Tato síť se udržela až do roku 1939. Po vypuknutí války existovaly již jen dálkové spoje, městské byly bez náhrady zrušeny s výjimkou linky později označené jako A, která již od roku 1939 zajišťovala spojení z nově budovaného sídliště hydrogenačního závodu v Litvínově VI do Litvínova-náměstí ke stanici elektrické dráhy.
Trolejbusové intermezzo
Krátká trolejbusová epizoda se odehrávala především na Litvínovsku. 6. prosince 1946 byl otevřen první úsek mezi Litvínovem VI. a chemickými závody v Záluží. 30. července 1958 byl litvínovský úsek trati přeložen do nové polohy zčásti souběžné s budovanou rychlodráhou. Dne 31. ledna 1959 byl provoz trolejbusové trati zastaven.
Stavba rychlodráhy
Již od roku 1947 existovaly úvahy nahradit existující spojení mezi Mostem a Litvínovem kapacitní normálně rozchodnou tratí na zvláštním tělese s mimoúrovňovým křížením cest a železnic. Stavební práce byly zahájeny slavnostně 1. dubna 1952 u nádraží v Horním Litvínově.
První úsek rychlodráhy od nádraží v Litvínově k Chemickým závodům byl zprovozněn až 1. dubna 1957 a druhý úsek od Chemických závodů do Mostu v délce 4,2 km byl předán ještě těsně před koncem roku 1957 (30. prosince). Dne 25. května 1958 byl otevřen třetí úsek rychlodráhy od nádraží v Litvínově k obratišti Litvínov-východ. Další úsek rychlodráhy Litvínov-východ - Litvínov VI., Osada v délce 1,64 km byl otevřen 30. ledna 1959. Tehdy dosáhla rychlodráha celkové délky 8,6 km a v provozu na ní bylo celkem 34 vozů typu T1.
Již od roku 1968 byly vedoucími pracovníky podniku předkládány návrhy nebo koncepce rozšiřování autobusových linek, jakožto doplňující sítě rychlodráhy. Protože koncentrace průmyslových exhalací v podhůří Krušných hor dosahovala již katastrofálních a lidskému zdraví trvale škodlivých hodnot, vznikla myšlenka přechodu pohonu městských autobusů, jakožto významného zdroje znečištění ve městech, na plynový pohon, produkující minimální exhalace. První prototyp autobusu poháněného plynem byl zprovozněn již v roce 1991 a postupně začala probíhat plynofikace autobusového provozu v Litvínově a následně v Mostě.
Vznik akciové společnosti
V roce 1995 došlo k významnému historickému předělu - 1. ledna byla Fondem národního majetku České republiky v rámci procesu privatizace založena akciová společnost DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, jako nástupce státního podniku. V souladu s vývojem regionu se stal DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a. s., jedním z největších dopravců v severních Čechách. Hustá síť jeho linek, rozvíjející se od páteře elektrické rychlodráhy, pokrývá plně přepravní potřeby prakticky celého okresu.
Rozhodujícím motivem pro vznik akciové společnosti se dvěma hlavními majiteli, městy Mostem a Litvínovem, byla perspektiva vybudování integrovaného, jednotně řízeného dopravního systému, který by mohl splňovat požadavky regionu na pružnou dopravní obslužnost, soustavný rozvoj a zohledňování ochrany životního prostředí, která v tomto regionu má obzvláště významnou roli. Proto bylo možno zvládnout nákladný projekt úplného přechodu na plynofikovaný provoz autobusů a energeticky úsporný provoz tramvají. Svojí úlohu rovněž sehrálo vědomí, že jen takto budovaný a řízený systém může odpovídat požadavkům budoucnosti a v neposlední řadě i požadavkům vstupu do Evropské unie. V jubilejním roce oslav své stoleté historie (r. 2001), splnila akciová společnost DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova základní požadavky na městskou hromadnou dopravu v evropském měřítku. Jejím hlavním úkolem a současně smyslem její existence je provozování městské hromadné dopravy tramvajemi a autobusy a nepravidelné dopravy autobusy.
Hlavním cílem hospodaření společnosti je dosáhnout vyrovnaného hospodářského výsledku. MHD slouží veřejnosti nejenom k zajištění dopravy obyvatel do zaměstnání, škol a zdravotnických zařízení, ale je i nedílnou součástí každodenního života měst a obcí, v kterých je provozována, neboť je využívána i k cestám za kulturou či nákupy.
Rozšíření městské dopravy na linkovou dopravu
V roce 2006 proběhly dvě koncesní řízení na zajištění dopravní obslužnosti na území Ústeckého kraje na linkách veřejné linkové dopravy provozovaných v závazku veřejné služby. Na základě úspěšných výsledků v koncesním řízení začala akciová společnost DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova od 11. září 2006 provozovat 27 autobusových linek v režimu linkové dopravy pro Krajský úřad Ústeckého kraje v oblasti „Mostecká pánev“ a „Litvínovsko“. Dále od roku 2007 byla zahájena linková doprava v oblasti příměstské dopravy „Most-Litvínov“ v režimu veřejné linkové dopravy příměstské. V souladu s platnými licencemi a schválenými jízdními řády byla doprava v oblasti „Bílinsko“ (17 linek) zavedena od 1. 2. 2007, v oblasti „Lounsko-jih“ (1 linka) od 1. 1. 2007 a v oblasti „Lounsko-východ“ (11 linek) od 3. 6. 2007. V koncesním řízení vyhlášeném v roce 2007 na zajištění dopravy v režimu veřejné linkové dopravy pro Ústecký kraj v oblasti „Mostecká pánev“ a „Litvínovsko“ byla společnost úspěšná pouze v oblasti „Mostecká pánev“ – celkem 17 linek zajišťovaných od 3. 6. 2007.