- DOPRAVA
- PŘEPRAVA CESTUJÍCÍCH
- SLUŽBY
- INFORMACE
- VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
- PROJEKTY
- O NÁS
MOST, LITVÍNOV – V plném provozu je od dneška rekonstruovaná tramvaj VARIO LFR.S ev.č. 266 „Tato částečně nízkopodlažní tramvaj s dnes už takřka nezbytnou Wi-Fi je nasazená na linkách mezi Mostem a Litvínovem, domovské právo má stejně jako její starší sestra ev.č. 253 v litvínovském areálu společnosti,“ řekl ředitel společnosti Daniel Dunovský. První rekonstruovaná tramvaj VARIO LFR.S byla vypravena na první jízdu téměř před dvěma roky dne 10. listopadu 2016. „Celou nynější rekonstrukci zajistili opět pracovníci dopravního podniku vlastními silami,“ řekl Dunovský. Podle jeho slov nasazením této částečně nízkopodlažní tramvaje určitě dojde ke zkvalitnění tramvajové dopravy mezi oběma městy.
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s., tímto počinem pokračuje v obnově vozového parku tramvají ve shodě se stanovisky obou akcionářů – Statutárního města Mostu a Litvínova – o udržení a rozvoji tramvajové bezemisní dopravy navzdory jednotlivým návrhům o jejím zrušení. Společnost pokračuje v trendu zajištění lepších služeb pro veřejnost a ve zkvalitňování veřejné hromadné dopravy.
Vzhledem k tomu, že nákup nových nízkopodlažních je finančně náročný, zvolil dopravce alternativní způsob pořízení nízkopodlažních tramvají. Původní tramvaj T3 ev. číslo 253 byla také vlastními silami rekonstruována na moderní vozidlo typu Vario LFR.S ve firemním barevném provedení interiéru, které je částečně nízkopodlažní a vzhledem k tomu, že se pohybuje na meziměstské trati je i vybavené wifi sítí pro připojení cestujících k internetu. V letošním roce pak proběhla plánovaná přestavba tramvaje T3 evidenční číslo 266 na částečně nízkopodlažní vozidlo Vario LFR.S. Vozidlo se bude z převážné části pohybovat na meziměstské trati, bude ve stejném barevném provedení a bude vybavené wifi sítí pro připojení cestujících na internet a kamerovým systémem se záznamem. Tyto přestavby jsou financovány pouze z prostředků DOPRAVNÍHO PODNIKU měst Mostu a Litvínova, a.s. V uplynulých dvou letech se podařilo doplnit tramvajovou dopravu celkem třemi nízkopodlažními či částečně nízkopodlažními vozidly.
Nízkopodlažní vozidla – ohlédnutí
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s., v minulosti disponoval převážně tramvajovými vozidly T3, do nichž se nastupovalo po schodech. První nová tramvajová nízkopodlažní vozidla byla pořízena v letech 2001 a 2002, šlo motorové tříčlánkové nízkopodlažní vozidla typu LTM 10.08 Škoda – Inekon výrobce Škoda dopravní technika, s.r.o., které jsou provozovány dodnes s evidenčními čísly 201 a 202.
Na další nová nízkopodlažní vozidla bylo třeba počkat dlouhých jedenáct let. Teprve v roce 2013 byl uveden do provozu motorový vůz s evidenčním číslem 314 typu Vario LF Plus výrobce Aliance TW Team (KOS Krnov, Pragoimex, VKV Praha). Toto tramvajové vozidlo společně s vozidlem ev. číslo 315, které je v provozu od roku 2015, bylo pořízeno v rámci projektu IPRM (Integrovaný plán rozvoje města Mostu – Doprava) „Pořízení nízkopodlažních tramvají - solo vozy“. Ten byl ve výši 37 % spolufinancován Evropskou unií. Tato vozidla jsou nasazena na páteřní linku č. 2, jezdí pouze v katastru města Mostu a jsou vybavena kamerovým systémem se záznamem.
V nastaveném trendu pokračoval DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s., i nadále, když ještě v roce 2016 uvedl do provozu další nový nízkopodlažní motorový tramvajový vůz ev. číslo 316 typu EVO 1 výrobce Aliance TW Team (KOS Krnov, Pragoimex, VKV Praha). Ten byl pořízen za výhodných podmínek jako prototyp a je nasazen na meziměstské linky Most – Litvínov. Tato tramvaj je plně klimatizovaná, vybavena wifi sítí pro připojení cestujících na internet a kamerovým systémem se záznamem.
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s., vyhledává každou možnost, jak obnovit zastaralý tramvajový vozový park. Proto byla využita možnost požádat o dotaci v rámci IROP – Integrovaného regionálního operačního programu. Do tohoto dotačního titulu byla předložena žádost o spolufinancování projektu „Pořízení 3 ks nízkopodlažních tramvají“. Jde o nákup 3 ks nových plně nízkopodlažních tramvají o délce 20 - 25 m pro městský a příměstský provoz. Cílem projektu je pořízením 3 ks plně nízkopodlažních bezemisních tramvají, udržet a zvýšit podíl udržitelné bezbariérové dopravy, přívětivé pro cestující a umožnit osobám se sníženou schopností pohybu či orientace kvalitativně vyšší standard přepravy. Nově pořízené vozy budou moderní, bezbariérové, budou opatřeny bezpečnostními prvky pro vozíčkáře (zádržné systémy), budou vybaveny informačním systémem včetně hlášení zastávek, systému hlášení pro nevidomé, klimatizací pro cestující, wifi sítí pro připojení cestujících na internet a kamerovým systémem se záznamem. Jejich kapacitními možnostmi a vybavením se tak zvýší atraktivita přepravy i přepravní kapacita tramvajové dopravy zejména na meziměstské lince Most - Litvínov. Zvýšením kvality služeb dojde k vyšší konkurenceschopnosti veřejné dopravy vůči individuální automobilové dopravě. Spolufinancování Evropské unie ve výši 85 % doplní vlastními prostředky DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova. Tyto nové tramvaje by se měly na linkách v Mostě a Litvínově objevit do konce roku 2020.
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s., usiluje v rámci dotací o získání dalších tří tramvají délky 20-25 m a dvou tramvají délky 16 m v rámci dotačních titulů a jejich zakoupení předpokládá nejpozději do roku 2022. Pokud se záměry DOPRAVNÍHO PODNIKU měst Mostu a Litvínova, a.s., podaří uskutečnit, nasadí dopravce do tramvajové dopravy v letech 2013 až 2022 minimálně 13 nových tramvajových nízkopodlažních vozů.